maandag 27 januari 2014

Chicago

Tijdens de Kerst was Liesbeth een weekje bij haar beste vriendin Lindsay,
die afgelopen zomer naar Holland in Michigan verhuisd is.
Het is een lange reis dus we spraken met Lindsay en haar moeder
af elkaar halverwege te ontmoeten, dat was in Chicago.
De makkelijkste manier was om naar Iowa City te rijden (2 uur zuid)
en van daaruit een bus te nemen naar Chicago.
Het scheelde voor mij dat ik niet zo lang achter het stuur hoefde te zitten,
aangezien mijn nek en schouders nog steeds niet hersteld zijn.
Toen we bijna in Chicago waren kreeg ik een text bericht dat de terug reis
(dezelfde middag) gecancelled was omdat er een sneeuwstorm op komst was.
Daar zit je dan, in je eentje, in de grote vreemde stad Chicago.
We ontmoetten Lindsay en haar moeder bij de bushalte bij Union Station.



Van daaruit namen zij de trein (Amtrek) naar Holland.
Terwijl we op hun trein wachtten reserveerde ik
een hotel kamer in de buurt van het station.
Gelukkig gaven ze mij een korting omdat ik gestrand was.







Gelukkig kon ik mijn reis omboeken naar de volgende dag.
En ik besloot tot die tijd op ontdekkingstocht te gaan in de grote stad.
De volgende dag was zondag.
Ik besloot een kerk in de buurt te zoeken via internet.
Ik ontdekte dat er een Willow Creek Church vrij in de buurt was.
Onderweg keek ik al mijn ogen uit...wat een gebouwen, vooral de bibliotheek...

Het was in het oude stads theater.
Een geweldig groot en nog mooier gebouw!
Ik was erg onder de indruk!
Niet alleen vanwege het gebouw, maar ook de dienst was erg mooi.
Het is altijd een bijzonder gevoel als je in een vreemde plaats
je toch thuis kan voelen omdat er broers en zussen zijn :-)













Na de dienst vroeg ik wat leuk was om binnen loopafstand te bezoeken.
Want ik het nog een paar uur voordat de bus vertrok.
Ik ben eerst naar de kust gelopen en daarna naar een winkelstraat.
Er liep een oud vrouwtje, ze had drie lagen dekens om haar lijf geknoopt
in plaats van een jas en ze zeulde een koffertje met zich mee.
Ik heb er nu spijt van dat ik haar niet ergens mee naar binnen heb
genomen voor een warme kop koffie of zo.
Maar ik was helemaal beduusd, zo'n andere wereld!

Ze zeiden dat Macy's ook de moeite waard was om te bezoeken.
Het is een heel groot warenhuis en op de bovenste verdieping
hadden ze een reuzen Kerstboom. (8 etages roltrappen)


Het was een erg grote overgang als je daarna weer naar buiten loopt
en je ziet de zwervers bedelen op de hoek van de straat.
Ik heb een van hen een warm broodje gegeven.
Onderweg richting het station kwam ik langs een Duitse Kerst markt.
Er waren Duitsers die hun koopwaar aanprezen.
Bijenwas kaarsen, houtsnijwerk, braadworst, pretsels, enzovoort...
Op de hoek van de markt stond een reidende poppentheater.

Ik voelde me erg klein tussen die hoge gebouwen...
Maar uiteindelijk kwam ik 's avonds ronds 7 uur
in Iowa City aan, waar ik me door de sneeuw moest ploegen richting de snelweg.
Maar gelukkig was de snelweg schoon
En was ik 2 uur later eindelijk thuis.
Het is denk ik overbodig te zeggen dat iedereen blij was toen ik weer thuis was :-)



Geen opmerkingen: