donderdag 6 november 2008

School

De kinderen gaan met plezier naar school.
Vandaag ben ik naar de oudergesprekken van de jongste 3 geweest.
De leraren zijn allemaal zeer tevreden over de vooruitgang die de kinderen boeken.
Ze zijn al helemaal opgenomen in de groep.
Iets wat de leraren nu belangrijker vinden dan dat ze goede resultaten behalen.
Maar zelfs de resultaten zijn goed !
Anna schijnt in de klas al veel zinnen in het engels te kletsten. (Thuis doet ze dat niet.)
Ook Roland en Liesbeth durven steeds meer engels te spreken ,
en een hand op te steken als ze het antwoord weten op vragen van de juf.
De andere kinderen in hun klas blijven behulpzaam en zijn enthousiast over elk engels woord dat ze aan onze kinderen leren,
en over een nieuwe nederlands woord dat hun geleerd wordt;-)
Volgens de leraren zijn onze kinderen lekker ontspannen en niet meer onwennig , zoals eerst.
Ik zag vanmiddag een eerste foto van Roland met een heel gespannen uitdrukking ;-) van toen we net hier waren.
Volgende week heb ik oudergesprek op Stefan's school.
Liesbeth en Stefan hebben deze week toetsweek (Iowa Tests of Basic Skills).
Een soort van cito test.
Het apparte vinden wij dat de kinderen tijdens of na de test snoep krijgen , soms een heel bekertje vol.
In Liesbeths klas neemt om de beurt iemand iets lekkers mee voor na de test.
Ook werken ze hier heel veel met beloningen.
Ze krijgen muntjes bij goede prestaties (elk kind op zijn niveau) en bij een bepaald aantal krijgen ze een beloning in de vorm van huiswerkvrij ,
of kleine speelgoedjes ; wuppies ,plakhandjes enz. of gewoon snoepjes.
Met leesuurtjes krijgen ze geregeld een bakje popcorn.
Snappen jullie nu waarom de kinderen het leuk vinden op school ? ;-)
Ze kennen hier nauwelijks speciaal onderwijs. Alle niveaus zitten in een lokaal.
Ook kinderen met leerproblemen , handicap , of bijv. syndroom van Down.
Dit is heel mooi om te zien , want de andere kinderen leren zo'n kind te helpen
en het kind zelf is gewoon onderdeel van de "gewone" maatschappij.
Als het nodig is is er voor zo'n kind een persoonlijke begeleider in het lokaal
en ook is er een speciaal lokaal voor extra bijles , met een eigen lerares.
Pas als het echt niet lukt gaat zo'n kind naar een speciale school.
De sfeer is goed op school. De kinderen hebben veel respect voor elkaar en voor de leraren.
Er is eigenlijk nooit ruzie op school .
Vanaf kindergarten leren de kinderen netjes in een rij te lopen (nooit rennen),
leraren worden aangesproken met Mr. en Mrs. (ook door de ouder !)
Alles verloopt rustig en geordend , maar ontspannen !
Heel appart , dat zou in Nederland volgens mij nooit lukken. Hier in Amerika zit het er helemaal ingebakken.
Ik was meegeweest met Anna's schoolreisje.
Als een kind tot de orde geroepen werd hoefden de begeleiders het alleen maar te vragen
(met achteraan de zin "please") en het kind gedroeg zich direct weer
(sommigen maar voor even , maar toch...)
Alleen in de schoolbus van en naar school wordt er herrie geschopt.
Dan heb je alle leeftijden door elkaar en alleen een chauffeur ...tassen vliegen soms door de lucht.
Maar het blijft gezellig.
Een enkele x moet een chauffeur langs de weg stoppen tot iedereen weer rustig is en opz'n stoel zit ,
(dan komen ze maar te laat op school ; zegt de chauffeur dan)
Maar dat doet alleen de sjacherijnige buschauffeur zeggen de kinderen ;-)

1 opmerking:

Anoniem zei

oh relaxd ik wou dat ik in america naar school ging.

xxx tante pollewob