donderdag 12 februari 2009

Rijbewijs !

Gister heb ik (D) m'n rijbewijs eindelijk gekregen.
Nu rij ik niet meer illegaal rond ;-)
De eerste paar maanden (3?) mag je met een buitenlands rijbewijs rondrijden.
Maar wij zijn hier ondertussen al wat langer...
En de kosten... 8 Dollar !!!!
Dat houdt in : een schriftelijke test , een ogen test en een rij test.
De schriftelijke test kun je in alle rust doen , gewoon in het kantoor op het gemeentehuis.
Als je klaar bent kijken ze het voor je na. Heb je niet meer dan 7 van de 35 vragen fout dan ben je geslaagd.
Na de schriftelijke test moet je 10 minuten rondrijden met een examinator
en als je het goed doet kun je weer mee naar binnen.
Daar maken ze te plekke even een foto en je rijbewijs wordt direct afgedrukt op een pasje.
That's all...
Maar ik heb ondervonden dat ze toch wel streng zijn.
Want vorige week had ik ook al afgereden
maar toen reed ik net 5 mijl te hard op het moment dat ik een snelheidsbord voorbij reed.
En het was niet goed genoeg dat ik wel aan het afremmen was...oeps...
Nou , 1 groot voordeel is dat het hier niets extra kost als je voor een tweede keer moet afrijden !
Was het maar zo goedkoop in NL , he ?!
En verder is het rijden hier aardig voordelig , gezien de benzine prijzen.
Ze zijn net weer wat gestegen (1,70), maar laatst was een Gallon (3,8 liter) maar 1,50 Dollar !
Natuurlijk lusten alle Amerikaanse auto's ook wel iets meer benzine per mijl...maar dan nog...

Dan is het ook wel leuk even te vermelden hoe de Amerikaan tankt als het koud is:
Je laat de moter gewoon lopen , slang aansluiten , ondertussen in de warme auto wachten tot de tank vol is,
 loskoppelen en weer wegrijden...(en natuurlijk met creditcard betalen aan de pomp)
Ze laten ook gerust de auto onbeheerd al lopend achter om even te winkelen...
dan blijft het lekker warm in de auto ;-)
Als hier werklui bezig waren lieten ze ook een auto de hele tijd lopen
om af en toe zich even te kunnen opwarmen.
Maar daar krijg je al gauw begrip voor als je zelf ook in die kou werkt.
Wij begonnen ook al de auto 10 minuten voor vertrek aan te doen ,
zodat het al wat opgewarmd was als we instapten.
Want als het echt koud is , duurt het wel een paar mijl voor de auto een beetje warm wordt.
(incl. de stoelverwarming;-)

En dan de radio ; net als in NL heb je hier veel zenders.
Natuurlijk ook een countrymuziek zender ;-)Welke een van onze favorieten is,
samen met de regionale christelijke zender,
waar je alle bekende gospel artiesten van tegenwoordig op voorbij hoort komen.
(Casting crowns , Michael W Smith, Third Day , Chris Tomlin ,enz.)
Ook hoor je er geregeld getuigenissen , of ze bidden gewoon voor mensen...dat zal je in NL niet snel horen !

En dan met het over het algemeen rustige rijgedrag van de Amerikanen op de ruime wegen,
heb je alle ingredienten voor veel rijplezier.
Ja , het is hier prettig auto rijden !

2 opmerkingen:

Ralph Hamberg zei

Auguri met je rijbewijs, nou Theo nog!
Als ik dat zo hoor lijkt het me wel relaxed rijden daar, goedkope benzine, rustige wegen...

Greetz Ralph

Astrid Klomp zei

He! Even iets heel anders. Hebben jullie een nieuw e-mail adres? Ik heb de oude te pakken op een of andere manier geloof ik... Ik heb namelijk mijn nieuwsbrief verstuurd en die aan jullie kreeg ik weer terug. Stuur je me even een mailjte?
Liefs,
Astrid